Vers van de werkvloer

How to: online personeel werven

- 3 min reading time
Het vinden van nieuw personeel is steeds uitdagender. IT-bedrijven en recruitmentorganisaties proberen, naast zoeken binnen het eigen netwerk, steeds meer nieuwe kanalen uit om mensen te bereiken. De tijd dat een goede kandidaat zomaar bij je binnenloopt is jammer genoeg écht voorbij. Conclusie? Een online personeel werven is essentieel in deze alsmaar groeiende markt. Maar hoe pak je dat aan?

Wat is online personeel werven? 


Een LinkedInberichtje naar de grote massa sturen maakt je nog geen succesvol digitaal werver. Het online landschap is ontzettend groot en groeit elke dag. Van legio jobboards tot social media. De mogelijkheden zijn eindeloos en afhankelijk van je doelstellingen. Digitaal werven is dus eigenlijk het best te verwoorden als: ‘het inzetten van online-activiteiten in het proces van vinden, werven, selecteren en aanstellen van geschikte kandidaten’.  

Waarom online personeel werven? 


Door de ontplofte arbeidsmarkt is het steeds moeilijker om de juiste kandidaat te vinden. Het is nu belangrijker dan ooit om op meerdere plekken zichtbaar te zijn. En het online landschap is daar de perfecte plek voor. Van het voorzichtig voorstellen van je organisatie tot het binnenhalen van die perfecte kandidaat. Het is een digital journey die ervoor zorgt dat je niet alleen méér, maar ook betere talenten binnenhaalt.   

Concurrentie op de recruitmentmarkt toegenomen 


We komen nu langzaam maar zeker in een post-pandemisch tijdperk terecht. Dat zien we ook terug op de arbeidsmarkt. Waar je als bedrijf de afgelopen twee jaar voorzichtig was met uitgaven, zoek je nu waarschijnlijk wél actief naar personeel. En je bent daarin niet de enige. Dat betekent dus dat je als bedrijf steeds slimmer moet zijn en nieuwe manieren moet vinden om nog op te vallen tussen al het andere ‘vacature geweld’. Een vacature online zetten alleen is niet meer genoeg. Online werven en de zichtbaarheid van je bedrijf kan én moet op veel meer manieren, anders word je nooit top-of-mind bij de kandidaat. 

Meer optimalisatiemogelijkheden 


Een groot voordeel bij digitaal werven is dat je direct de resultaten van je inspanningen kan meten. Wordt mijn vacature wel genoeg bekeken? Wordt er wel doorgeklikt naar de sollicitatiepagina? Waarom komt mijn vacature niet bovenaan te staan binnen de zoekresultaten? Het zijn allemaal vragen die op korte termijn al beantwoord kunnen worden. Digitaal werven geeft je daarom sneller inzichten om je strategie aan te passen dan bij offline-inspanningen, waardoor optimalisaties van je campagnes constant doorgevoerd kunnen worden. 

Welke kanalen zet ik in? 


Het moment dat een kandidaat daadwerkelijk op je vacature klikt en solliciteert, heeft die al een paar stappen gezet binnen de customer journey. Om je kandidaat daar te krijgen moet jij al zichtbaar zijn wanneer die nog helemaal niet actief op zoek is naar jou.   

Social media 


Bij social media en recruitment denk je meteen aan LinkedIn. Dit is het meest effectieve middel om kandidaten te zoeken, en andersom. Andere social media zoals Facebook en Instagram lijken veel minder effectief, maar vergis je niet: ze kunnen wel degelijk een belangrijk onderdeel van je wervingsstrategie zijn. Zo lenen de twee platformen van Meta zich ontzettend goed voor brand awareness. Door hier actief te zijn, zorg je ervoor dat de kandidaten jouw bedrijf al meerdere keren zien voordat ze je tegenkomen op LinkedIn. Dit extra zetje kan er net voor zorgen dat de kandidaat op jouw vacature solliciteert, en niet bij de concurrent. 

Jobboards 


Vacaturewebsites, ook wel bekend als jobboards, winnen ook steeds meer terrein. Grote partijen zoals Indeed bestaan al jaren, maar steeds meer jobboards gericht op een bepaalde niche schieten uit de grond. Ben je op zoek naar een IT- of Finance professional? Grote kans dat je die gaat vinden op één van die niche-jobboards. Bij sommigen kan je handmatig een vacature uploaden.  

Heb je een hele bulk aan vacatures om te promoten? Dan is er dikwijls ook de mogelijkheid om een XML-feed aan te leveren tegen cost-per-click. Dat wil zeggen dat je een bestand met code kan aanleveren die constant de vacatures doorschiet die ook op jouw website staan. Het handige hiervan is dat deze feed real-time up-to-date wordt gehouden, en dat je zelf kan bepalen of bepaalde elementen uit een vacature juist wel of niet worden doorgeschoten. Doe je dit bij een website die goed aansluit bij de doelgroep van je vacatures, dan zie je de resultaten binnen een korte tijd omhoogschieten.  

Do’s & don'ts bij online werven 


Doe je op dit moment nog niet of nauwelijks aan digitaal werven, dan kom je met bovenstaande informatie al een heel eind. Maar tegenover alle kansen staan ook een paar bedreigingen. Zet je de middelen namelijk niet op de goede manier in, dan kan het je bedrijf meer schaden dan je lief is. Zie hieronder een aantal do’s and don’ts: 

DO: 



  • Breng van tevoren goed in kaart waar jouw doelgroep online actief is 

  • Bepaal welk medium goed past bij welke fase in de customer journey 

  • Plaats de vacatures op de websites die bij je industrie aansluiten 


DON’T: 



  • Verspreid niet je vacatures lukraak overal op internet (je wil niet spammen) 



  • Gebruik niet elk medium met conversie als doel 

  • Plaats je vacatures niet op jobboards waar jouw doelgroep niet zoekt 


 
Ook wij gebruiken een goede wervingsstrategie om een zo hoog mogelijke conversieratio te bereiken. Benieuwd hoe we dat voor jouw bedrijf kunnen doen? Bekijk hier hoe wij voor jou de juiste kandidaten vinden of neem direct vrijblijvend contact met ons op! 
Foutje gezien? Laat het ons weten. We zijn je dankbaar!
Deze website maakt gebruik van cookies
Cookieverklaring