Do's & don'ts LinkedIn

Recruitment onpersoonlijk? Niet als het aan ons ligt; het kan én moet anders. Ben je IT’er en heb je geen behoefte aan standaard benaderingen op LinkedIn, lees dan vooral verder. Wij geven je de do’s & don’ts vanuit de kennis van onze eigen recruiters, zodat jij online goed vindbaar bent en wél persoonlijk benaderd wordt.

Anouk Alberdingk Thijm
27 augustus 2021

Wat moet je wél doen: do’s

Laten we beginnen met wat je vooral wél moet doen en hoe jij je op de best mogelijke manier actief presenteert op LinkedIn. Het meeste weet je wel en spreekt voor zich, toch? Ja, maar toch is er een reden dat je alsnog deze blog leest. Wij weten vanuit ons expertise en wat we op het platform tegenkomen zéker dat er altijd ruimte is voor verbetering.  Tijd om onderstaande vijf punten toe te passen dus! 😊


Generieke termen gebruiken

Wanneer je de meest gangbare functietitel gebruikt op je profiel, kom je hoger in de Google zoekresultaten te staan. Houd het simpel, zonder poespas. Ben jij dus ‘gewoon’ een Java Developer, dan zet je precies die titel neer. Het gebruik van afkortingen die niet iedereen begrijpt kan je ook achterwege laten. Schrijf dus niet dat je ITO gedaan hebt, maar Individueel Technisch Onderwijs. Easy does it!


Zorg ervoor dat je profiel volledig is

Vul álles in op je profiel. Laat aan recruiters zien welke talen je spreekt, hoe sociaal vaardig je bent en welke skills je allemaal nog meer beheerst. Hoe meer (eerlijke!) informatie je invult, hoe sneller je matcht met de trefwoorden waarop recruiters zoeken. Ook draagt het bij aan efficiëntie: recruiters willen jou makkelijk en snel benaderen, dus zorg ervoor dat je telefoonnummer en e-mailadres ook duidelijk staan vermeld. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het invullen van bepaalde datums waarop je een cursus gevolgd hebt of het jaar waarin je bent afgestudeerd; indrukwekkend als je een bachelor Informatica op zak hebt, maar laat ook zien wannéér je het papiertje in ontvangst nam. Hoe overzichtelijker je al deze informatie neerzet, hoe beter. Vergeet ook zeker niet een relevant, persoonlijk stukje toe te voegen en probeer je hierin te onderscheiden. Dus don’t: “Ik ben Jaap en ik houd van vissen en bier drinken in de kroeg”. Leg de focus op wat je hebt gedaan en graag wilt doen, en vertel beknopt iets over één interessante hobby die te maken kan hebben met de rest op je profiel. Heb je deze niet echt, dan weglaten.


Maak duidelijk zichtbaar naar wat voor functie je zoekt

Je ontvangt dan namelijk relevante berichten. Dus heb je dit al een hele tijd geen update meer gegeven en staat die rol van twee jaar geleden er nog? Pas dit dan meteen even aan. Stel je voor hoeveel unieke kansen je misloopt als je dit over het hoofd ziet! Ook is een goede tip om dit ook in je functieomschrijving te doen; sta je op ‘open to work’, en waarvoor? Even checken!


Actief gebruik van je profiel

Aan benaderingen waarschijnlijk geen gebrek in een populaire branche als de IT, maar om jezelf nóg beter te profileren kun je altijd dat beetje extra doen. Je hoeft echt niet elke dag te posten of reposten, maar reageer zo nu en dan op die van een ander en maak lekker veel connecties. Ook zijn er vast wel bedrijven of organisaties die jij interessant vindt, waarom verstuur je deze geen connectieverzoek? Je weet namelijk nooit helemaal zeker hoe je toekomst eruit gaat zien en wie weet kunnen zij nog iets voor jou betekenen tegen die tijd. Interesse tonen, al is het voor latere doeleinden, is altijd een slim idee. Een andere goede tip waarmee je jezelf nét iets actiever in de schijnwerpers zet, is referenties toevoegen aan je profiel van (ex) collega’s. Je voorgaande werkzaamheden en competenties komen zo in één oogopslag duidelijk in beeld.


Bouw je netwerk op

Hoe meer connecties, hoe beter. Heb je een boeiend gesprek met iemand in jouw vakgebied? Link! Het is de meest normale zaak om dit, vooral op een platform als LinkedIn, te doen. Sommigen voelen weerstand om connectieverzoeken te versturen, maar dat is helemaal nergens voor nodig. Iedereen begrijpt dat via-via referenties- of connecties key zijn in de zoektocht naar een nieuwe baan, of het uitbreiden van je carrière. Je loopt het risico een heleboel kansen mis te lopen als je afwachtend blijft en dit niet doet, en dat is zonde! Toch? Mensen waarderen het juist enorm als je een beetje lef laat zien, al draait het uiteindelijk maar om één simpele klik op de knop 😉.

Wat moet je vermijden: don’ts

Helaas gaan sommigen met onderstaande punten nog wel eens de mist in. Vaak niet eens bewust, omdat het over het hoofd wordt gezien of onbelangrijk lijkt. Maar niks is minder waar, want ze wegen net zo zwaar en kunnen je profiel zelfs maken of breken. Gebruik dit als een soort checklist voor je profiel, dan weet je zeker dat je er écht alles aan gedaan hebt om die perfecte jobmatch te krijgen!


Een onduidelijke profielfoto

Op datingapps swipe je ook links als iemands foto onduidelijk is, toch?  Nou, zo werkt het al helemaal op LinkedIn. Natuurlijk zit er qua formele aard een groot verschil tussen deze twee platforms, maar juist omdat je op LinkedIn zo professioneel mogelijk wilt overkomen is het superbelangrijk om een goede profielfoto te hebben. Dit is namelijk de eerste indruk die recruiters van je krijgen, nog voordat je je überhaupt hebt kunnen voorstellen. Hoe ziet zo’n perfect plaatje eruit dan? Schouders naar achteren, een net hemd of blouse en een open lach brengen je al erg ver.


Berichten van recruiters negeren

We snappen dat, wanneer je doodgegooid wordt met ongewenste berichten, je geen behoefte voelt om te reageren. Je gaat ervan uit dat je wel met rust gelaten wordt als je geen sjoege geeft. Fout! Wanneer je een recruiter te pakken hebt die jou wél een persoonlijk bericht stuurt, moet je altijd even reageren. Ook als je écht geen interesse hebt, en goed bij je huidige werkgever zit. Want waarom zou je eventuele kansen niet met beide handen aanpakken? Dus, ook als je op het moment niks nieuws zoekt, laat dat dan even weten door dat te zeggen en vermeld erbij dat je graag contact houdt door te linken. Wie weet op wat voor manier je elkaar in de toekomst nog nodig gaat hebben.


LinkedIn als een informeel platform gebruiken

Zoals je weet is LinkedIn niet hetzelfde als Instagram. Plaats dus alleen berichten die bijdragen aan je carrièreopbouw; houd het formeel. Niemand gebruikt dit platform om te weten dat je afgelopen weekend in de kroeg hing 😉. Het té veel laten doorschemeren van je persoonlijkheid, privéleven of hobby’s is dus ook een don’t.

Nu je je LinkedInprofiel door de wasstraat hebt gehaald mag je gerust een kijkje nemen tussen onze IT-vacatures. Wie weet zit er wel iets voor jou tussen en spreek je één van onze consultants binnenkort aan de telefoon!


Neem contact op!